5 Yılda Lojistik Sektörünün Büyüklüğü 15 Trilyon Doları Aşacak

Son Güncellenme Tarihi: 6.02.2018 |

5 Yılda Lojistik Sektörünün Büyüklüğü 15 Trilyon Doları Aşacak

5 Yılda Lojistik Sektörünün Büyüklüğü 15 Trilyon Doları Aşacak
Uluslararası Taşımacılık ve Lojistik Hizmet Üretenleri Derneği (UTİKAD), lojistik sektörünün ve Derneğin 2017 yılı değerlendirmesi ve 2018 öngörüsünü düzenliği basın toplantısı ile aktardı.

Yönetim Kurulu Başkanı Emre Eldener'in konuşmasını yaptığı toplantıda, lojistik sektörünün dünyada ve Türkiye'deki yapısı, işleyişi hakkında önemli noktalara değindi.



Eldener konuşmasının başında, Derneğin tek amacının sektöre hizmet etmek olduğunu belirterek, "Türkiye'de 400'den fazla üyemiz ile lojistik sektörüne hizmet ediyoruz. Üyelerimiz içersinde Antrepocular, havayolu işletmecileri, taşıma organizatörleri, TIR filoları ve elektronik ticaret hizmeti veren platformlar var. Biz her zaman dediğimiz gibi lojistik alanında 'çatı' kuruluşuz. Sektörün UTİKAD'a ihtiyacı var" dedi.

"Lojistik Sektörünün Hacmi Gelecekte 15 Trilyon Dolar Olacak"
Başkan Eldener, konuşmasını "Şu anda dünyada lojistik sektörünün büyüklüğü 7,5 Trilyon Dolar, 2023 yılında dünyada lojistik sektörünün büyüklüğünün 15 Trilyon Dolar'ı aşması bekleniyor. Türkiye'nin şu anki lojistik büyüklüğü ise 300 milyar TL bu da GSYH'nın yüzde 12'sine tekabül ediyor. Bu yıl lojistik sektörünün yüzde 10 büyüme ile 330 milyar dolar olması bekleniyor." ifadelerini kullandı.




"Demiryolu Taşımalarının Oranı Yüzde 1 Bile Değil"
Lojistik hizmetinin, dış ticarete önemli katkıları olduğunu dile getiren Emre Eldener, "Taşımacılığın yüzde 62'sinin denizyoluyla, yüzde 23'ünü karayoluyla, yüzde 14'ünü havayoluyla yapılırken sadece yüzde 1'lik bir kısım demiryolu ile yapılıyor. Hatta gerçekte bu rakam yüzde 1 bile değil. Ancak demiryolları ile ilgili yapılan çalışmalar sonucunda 2023'te bu oranın yüzde 15'lere çıkacağını ümit ediyoruz. Sadece demiryolu, karayolu gibi yollara önem vermek gerekmiyor. Prensip olarak intermodal taşımacılığın varlığını da arttırmak gerekiyor. Türkiye'nin son yıllarda karayolu taşmacılığını yabancı şirketlere kaptırdığını görüyoruz. Burada özellikle Balkan ülkelerinin payı çok büyüdü. Avrupa'ya girişlerde istenilen 'geçiş belgesi sınırlaması' karayolunda Türkiye'nin payının azalmasındaki en büyük sebep." şeklinde konuştu.



"Ordinonun Fitilini Bir Rapor Ateşledi"
Ordino konusunu da değinen Emre Eldener, "Ordino fitili Doing Business Raporu ateşledi. Raporda ülkelerde iş yapabilmenin ne kadar zor ne kadar kolay olduğu, evraklarda uyumsallık, gümrük işlemleri gibi kriterler yer alıyor. Burada Türkiye 60'ıncı sırda bulunuyor. Ancak ankette oy kullanan ve isminin açıklanmasına izin verenlerin içinde hiç lojistik şirketi bulunmuyor. Oy verenlerin hepsi hukuk firmaları. Anketin doğru sonuç vermesi için doğru kişiler tarafından cevaplanması gerekiyor. Raporda özellikle Türkiye'de lokal masrafların diğer ülkelerden çok daha yüksek olduğu belirtiliyor. Bu sebeple ordino ücretinin kalkmasının, Türkiye'yi bu sıralamada üst sıralara taşıyacağı düşünüldü. Ancak burada bir işlem bir maliyet var ordinonun tamamen kalkması söz konusu olmamalı. Biz Barolar Birliği ile yaptığımız görüşmede de ordinonun hukuki bir boyutu olduğunu ortaya koyduk. Daha sonra Başbakan Yardımcısı Recep Akdağ, kendisi aynı zamanda 'Yatırım Ortamını İyileştirme Koordinasyonu Kurulu' Başkanı oluyor. Akdağ ile yaptığımız görüşme sonrasında ordinoda tavan ücret belirlenmesine ve bu ücretin de 150 TL olmasına karar verildi. Ancak rekabetin oluşması için serbest piyasa koşullarının oluşması gerekiyor. Serbest piyasa koşulları oluştuğu sürece, fiyatlar düşer ve yatırımlar artar. Devletin bu konuda müdahalesi dışarıdan gelecek yatırımcıları olumsuz yönde etkiliyor. Daha önce devlet lojistik hizmeti vermek isteyen yeni kurulacak şirketlere 'Lojistik Yetki Belgesi' vermek için 5 yıl için 438 bin lira ücret istiyordu. Daha sonraki görüşmelerle bu rakam 200 bin liraya indi. Ancak dünyada böyle büyük rakamlar söz konusu değil. Devletin yeni girişimlere destek olması gerekiyor." dedi.



Derneğin 2017 yılı faaliyetlerini açıklayan Eldener; Demiryolu Düzenlemeleri Yetki Belgesi alımında kolaylık çalışmaları, Ticaretin Kolaylaştırılması Kurulu toplantılarını, 11. Kalkınma Planı (2018-2023) çalışmalarını, Yeni Gümrük Kanunu Taslağı çalışmalarını, e-Ticaret Odak Grubu çalışmalarını, THY-UTİKAD İş Birliği çalışmalarını, İş'te Eşit Kadın Sertifikası çalışmalarını takip ederek, katkılar sağladıklarını belirtti.

Eldener, UTİKAD'ın 2018 yılı öngörüleri içerisinde; Taşıma İşleri Organizatörleri Yönetimi'nin sektöre desteklerinin artması, Yeni Gümrük Kanunu'nun dijitalleşme ile bürokrasiyi azaltması, Demiryolu Taşımlarının hızlanması, önceden gümrükleme işlemlerinin yapılarak zaman ve maliyetten tasarruf edilmesi, intermodal taşımacılığının payının artması ve yeni havalimanına sorunsuz bir geçiş başlıkları yer alıyor.

Haber: İpek Alemdar
Yorumlar
İlk Yorumu Siz Yapın
Yorumunuz
Diğer Gümrük Haberler