Deniz Ticaret Odaları Konseyi Toplantısı

Son Güncellenme Tarihi: 29.12.2017 |

Deniz Ticaret Odaları Konseyi Toplantısı

Deniz Ticaret Odaları Konseyi Toplantısı
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, 2018'de küresel büyüme ve ticaretin, bu seneden daha iyi olmasının beklendiğini belirterek, "Son 7 senenin en yüksek küresel büyüme oranı yakalanabilir. Biz de bundan payımızı almalıyız. Küresel ticarette stratejik sektör konumundaki denizcilikte 'lider denizci ülkeler' arasına girmeliyiz."" dedi.

Hisarcıklıoğlu, TOBB İkiz Kuleler'de düzenlenen Deniz Ticaret Odaları Konseyi Toplantısı'ndaki konuşmasında, hükümetle istişarelerinin olumlu sonuçlar verdiğini ve TOBB "nefes kredisi"ni çıkardıklarını ifade etti.

Yıllık yüzde 9,90 faizle firmalara kredi kullandırdıklarını belirten Hisarcıklıoğlu, "KOSGEB, sıfır faizli işletme kredisi verdi. Kredi Garanti Fonu'na tarihi bir destek sağlandı ve 653 bin firmamız faydalandı, 232 milyar lira kredi kullandılar. Yani her iki üyemizden birine, ucuz finansman temin etmiş olduk." diye konuştu.

Hisarcıklıoğlu, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın liderliğinde istihdam seferberliği başlattıklarını anımsatarak, 1,5 milyona yakın ilave istihdam sağlandığını söyledi.

Yatırım ortamıyla ilgili pek çok sıkıntının çözüldüğünün altını çizen Hisarcıklıoğlu şöyle devam etti:

"Özel sektörün yatırımları yeniden hız kazandı. Son 2 yılın en güçlü yatırım artışı, geçtiğimiz 3 ayda yaşandı. Geçen seneye göre 55 milyar lira daha fazla yatırım yapıldı. Bunlar sayesinde, büyümede 9 ay itibarıyla, yüzde 7,4 gibi müthiş bir performansa ulaştık. 2018'de küresel büyüme ve ticaretin, bu seneden daha iyi olması bekleniyor. Son 7 senenin en yüksek küresel büyüme oranı yakalanabilir. Biz de bundan payımızı almalıyız. Küresel ticarette stratejik sektör konumundaki denizcilikte 'lider denizci ülkeler' arasına girmeliyiz."

Hisarcıklıoğlu, küresel ve acımasız rekabetin, en üst seviyede görüldüğü sektörün denizcilik olduğunu belirterek, "Türk denizciliği, son dönemde uygulanan doğru politikalarla, iyi bir ivme yakaladı. ÖTV'siz yakıt uygulaması sayesinde kabotaj taşımacılığı canlandı. Deniz ticaret filomuz büyüdü. 10 sene evvel dünyada 19. sıradayken, geçen sene 15. sıraya yükseldik. Deniz yolu ile yaptığımız ihracat tutarı 17 milyar dolardan 80 milyar dolara ulaştı. " ifadelerini kullandı.


- "Denizcilik Sanayi Strateji Belgesi hazırlamalıyız"


Gemi inşa sektörünün 5. bölge teşvikleri sayesinde nefes aldığını belirten Hisarcıklıoğlu, "Denizcilik Sanayi Strateji Belgesi hazırlamalıyız. Böylece Türkiye Sanayi Stratejisi içinde, gemi inşa ve yan sanayilerimiz de stratejik sektörler arasına dahil olabilecek." dedi.

Hisarcıklıoğlu, denizcilik sektörünün canlılığı ve işlerliğinin korunması gerektiğini işaret ederek, artan ticaret hacminin, yabancı taşıma şirketlerine yarayacağını vurguladı.

Son bir senede navlun için ödenilen paranın, 10 milyar dolara yakın olduğunu ifade eden Hisarcıklıoğlu, "Türkiye'nin gemi ekipman ihracatı 50 milyon dolar. Avrupa'daki 22 bin gemi ekipmanı firması, 241 bin kişiye istihdam sağlıyor ve 12 milyar avro ihracat yapıyor. Sadece ticari gemi inşa eden 300 Avrupalı işletmenin ulaştığı toplam üretim değeriyse 35 milyar avro. 500 milyar dolar ihracat hedefine uygun şekilde, gemi inşa sanayimizi, deniz taşımacılığını, limanlarımızı desteklemeliyiz." değerlendirmesinde bulundu.

Denizcilik sektörünün Türkiye'nin yıldız sektörlerinden biri haline geldiğini belirten Hisarcıklıoğlu şunları kaydetti:

"Gemi inşa sanayinde, dünyada tanınan marka haline geldik. Her türlü gemiyi anahtar teslim yapacak durumdayız. Gemi inşa sektöründe, tek bir askeri geminin yerli olarak inşa edilmesinden devletin sağladığı tasarruf 300 milyon avro. Deniz filomuzu, tersanelerimizi, gemi sanayimizi güçlendirmeliyiz. Gemi filosunu geliştirmenin yolu da önce tersanelerimizi güçlendirmekten geçiyor. Deniz filomuzu yenilemek için, yeni imkanlar, destekler gerekiyor. Rusya ile artan ticaretimizi dikkate alarak, koster filomuzu yenileme projesi öncelikle devreye alınmalı. Sektörümüzün büyümesi önünde en büyük sıkıntı, hala finansman temininde. Kolay bayraklı gemiler finansa daha rahat ulaşıyor. Bu konuda mevzuat ve uygulamalarla ilgili yapılabilecekler var. Deniz turizmi konusunda alacağımız çok yol var."


AA
Yorumlar
İlk Yorumu Siz Yapın
Yorumunuz
Diğer Gümrük Haberler