İhracat Nasıl Artar?

Son Güncellenme Tarihi: 22.01.2018 |

İhracat Nasıl Artar?

İhracat Nasıl Artar?
Geçtiğimiz günlerde Sözcü Gazetesi’nde Murat Muratoğlu, köşe yazısında benim de fikrine karşı olduğum yerli otomobil konusunu masaya yatırmıştı. Burada uzun uzun aktarmak istemiyorum lakin Muratoğlu’nun yazısının bir paragrafını inceleme isterim.

“Türkiye'de otomotiv ihracatı yapan şirketlerin ihracat bölümü yoktur. Ana şirketin emirleri doğrultusunda sadece “uygulama ve sevkiyat” bölümleri vardır. En büyük otomotiv yan sanayi üreticileri Bosch, Valeo, Eaton, ABB Elektrik, Raymond, Dow Corning, Nippon Denso, Federal Mogul, Grammer, Honeywell, Hella gibi şirketler hep yabancı sermayeli devlerin Türkiye uzantıları.”

İşte bu paragraf bence Türkiye’de otomotivin gitmesi gereken yönü anlatıyor. Bakın Otomotiv Sanayi Derneği üyesi 20’ye yakın firma bulunuyor. Bunların tamamının üretimi yaklaşık 1.1 milyon. Bu rakamın aslan payını ise 5 firma yükleniyor. Elimizdeki tüm fabrikaların tam kapasiteye çıkması halinde bile bu rakamın yükselmesi çok da mümkün değil. Dünya otomotiv üretiminin yaklaşık yüzde 2’sini yapıyoruz. İhracat da ise lider Almanya’nın ki kendileri 280 milyar dolar düzeyinde bir dışsatım yapıyor, neredeyse 20’de biriyiz. Ve tabii ki hiçbiri bizim yerli markamız değil.

Yerli otomobil markamızın olmaması, otomotiv ihracatında söz sahibi olmamızın önünde bir engel değil. Türkiye’nin yapması gereken bir an önce kıt kaynaklarını babayiğit sevdasına aktarmaktan vaz geçerek, yan sanayi gelişimine aktarmak olmalı. Muratoğlu’nun yazdığı firmalar gibi 10 firma çıkartabilirsek (birkaç tane mevcut) kendi alanlarında liderliğe oynayacak, tüm ülke için çok daha iyi olacaktır. Nihai ürüne değil o ürünün imalatında ihtiyaç duyulan ürünlere odaklanmalıyız.

Konu uzun haftaya devam ederiz…

Kaynak: https://www.dunya.com/kose-yazisi/ihracat-nasil-artar/399563
Yorumlar
İlk Yorumu Siz Yapın
Yorumunuz
Diğer Gümrük Haberler