E-CMR ve Taşımacılık Ekosistemi

Son Güncellenme Tarihi: 19.08.2017
Uluslararası ticaretin gerektirdiği belge altyapısının kağıt ortamdan dijitale dönüşümü, önümüzdeki döneme damgasını vuracak değişimleri tetikliyor. Bu konuda, Birleşmiş Milletler AEK, Dünya Ticaret Örgütü, Dünya Gümrük Örgütü gibi küresel aktörlerin öncülüğünün yanı sıra, ticari işletmelerin de on-line belge kolaylığına hızla ayak uydurması, yeni gelişmelere sürekli kapı aralıyor.

Ortak Transit Rejiminin ülkemizde yürürlüğe girdiği 2012'de TIR Karnesi ile yapılan taşımaların adedi 765.000 iken bu rakam, 2016'da 213.000 olarak gerçekleşmiş. Yılda 500 binden fazla taşıma, elektronik ortamda düzenlenen transit belgeleri aracılığı ile yapılmıştır.

Transit dünyasında yaşanan bu hızlı adaptasyonun bir benzeri de CMR için geliyor.

Hepimizin çok iyi bildiği CMR sözleşmesi, bu yeni dinamiği simgeleyen (-e) takısını önüne alalı çok oldu. Böylelikle, sorumluluk standartları belli bir taşımacılık altyapısı vadeden “consignment note” (kağıt “CMR”) yerini, on-line ortamda üretilen bir mesaja bırakıyor. Tıpkı transitte olduğu gibi bu dönüşümü zaman içerisinde görüyor olacağız.

Ancak, yeni gelişen altyapının kabul görmesi ve etkili bir modelin oluşabilmesi e-CMR'nin ulaştırma bürokrasisini kolaylaştırması sayesinde mümkün olacak, o da devletin bu konuda atacağı adımlara bağlı. Örneğin, taşımacının yükü teslim aldığında elektronik imza ile üreteceği kabul notu, Ulaştırma Bakanlığı’nca verilen geçiş belgelerinin rezervasyonunda kullanılabilir. Yine bu sayede taşımaların geçerli bir yetki belgesi kontrol edilebilir. Dahası, bu gibi yöntemler işin vergisel kontrolünü son derece kolaylaştırabilir.

Selçuk Yılmaz
Yorumlar
İlk Yorumu Siz Yapın
Yorumunuz
Diğer Köşe Yazıları